/Star Wars i la ideologia, Episodi II: Relacions Socials i jerarquies de poder

Star Wars i la ideologia, Episodi II: Relacions Socials i jerarquies de poder

En aquest nou capítol de la nostra anàlisi de la ideologia en la saga Star Wars, ens centrarem en comentar quin tipus de jerarquies socials i relacions de poder veiem predominantment en la galàxia molt, molt llunyana. Com que és un tema tan ampli que es podria enfocar des de múltiples perspectives, ho enfocarem centrant-nos en les peculiaritats dels tres personatges (humans!) principals de la trilogia original: Luke, Leia i Han. Resulten especialment interessants perquè representen diferents àmbits de la vida en societat en la galàxia: respectivament, la religió i espiritualitat, la política i estratègia i el contrabandisme i comportaments “fora de la llei”. Després assenyalarem com les posicions socials ocupades per ells tenen el seu ressò, o no, en la nova trilogia, l’últim episodi de la qual s’estrenarà aquest any 2019.

Comencem pel noi que coneixem en els primers minuts de A New Hope (Una nova esperança, 1977): Luke Skywalker, un jove que somia amb viure aventures més enllà del món que coneix i convertir-se en pilot. Viu amb el seu oncle Owen i la seva tia Beru, grangers, en el desèrtic planeta Tatooine, en el qual no sembla haver-hi moltes oportunitats per a sadollar la seva set d’explorar l’univers. El que no sap Luke és que el solitari ancià que ell coneix com “el vell Ben” és en realitat Obi-Wan Kenobi, el mestre Jedi que li explicarà a Luke que hi ha una realitat més enllà de la seva vida quotidiana en la qual ell, amb el correcte entrenament, pot participar. De noi que treballa en la granja familiar a probablement el Jedi més poderós que ha existit mai, Luke compleix a la perfecció tots els passos del que el mitògraf estatunidenc Joseph Campbell va dir “el viatge de l’heroi”, el monomite o mite únic que va analitzar en profunditat en la seva obra The Hero with a Thousand Faces (“L’heroi de les mil cares”). Es tracta d’un patró narratiu oposat en multitud d’històries i llegendes populars de totes les èpoques (des del Quixot fins a Harry Potter) que descriu l’arc d’evolució al qual s’enfronta un personatge en el qual experimenta un creixement personal. D’una forma resumida, l’heroi o heroïna comença la història vivint en un món normal i corrent fins que és cridat a l’aventura. S’enfronta als obstacles i a les seves pors i reticències personals amb l’ajuda d’un mentor i de diversos amics i aliats que va fent pel camí. Després de collir diversos èxits, el o la protagonista ha d’enfrontar-se a una crisi molt major que posarà a prova tot el que ha après com a persona. Per a superar-la ha de donar el millor de si, i per a aconseguir la seva victòria final i culminar el seu procés de creixement personal ha d’enfrontar-se, simbòlicament o no, a la mort.

En el cas de Luke, la figura del mentor la troba en Obi-Wan i, després de la mort d’aquest, en el Mestre Jedi Yoda. Els seus amics i aliats són, evidentment, Leia, Han, R2-D2, C-3PO i Chewbacca, però també tota l’Aliança rebel en general, en la qual troba una causa per la qual lluitar. El que creu que és el seu major enemic per haver matat al seu pare és, en realitat, el seu pare: Darth Vader, que amb la seva mort ajuda a Luke a arribar a vèncer al que és veritablement el seu enemic, l’Emperador Palpatine. Podríem dir, doncs, que Anakin Skywalker, com a protagonista de la seva pròpia trilogia, experimenta també un viatge de l’heroi que culmina quan es lleva la màscara a l’Episodi VI, The Return of the Jedi (El Retorn del Jedi, 1983) i s’enfronta a la mort, penedit dels seus actes com Vader i tornant a ser Anakin.

Per descomptat, Luke també s’enfronta a la seva fi: a l’Episodi VIII, The Last Jedi (Els Últims Jedi, 2018) “es fa un amb la Força” (l’equivalent a la mort en els Jedi) quan utilitza els seus poders per a enviar una projecció en holograma des de l’illa Ahch-To, en la qual porta anys ocult, fins al planeta Crait a enfrontar-se al seu nebot Kylo Ren, líder de la Primera Ordre, del qual parlarem més endavant.

Si Luke representa el costat més espiritual de la saga, el seu amic i cunyat Han Solo és la imatge del terrenal, el pràctic i el pragmàtic. Han apareix per primera vegada en la saga com un astut contrabandista que coneix, amb el seu lleial amic Chewbacca, a Obi-Wan i Luke en la cantina de Mos Eisley. Al spin off Solo (2018) explorem la seva joventut com a facinerós i els seus esforços per convertir-se en el millor pilot de la galàxia, i veiem com a poc a poc la vida en contacte amb els racons més criminals de l’univers ho van convertint en l’adult mordaç, sarcàstic i antiautoritari que coneixem en la trilogia original, en contraposició a la ingenuïtat de Luke.

Luke i Obi-Wan necessiten un mitjà de transport ràpid i eficaç i Han té la llegendària nau Millennium Falcon: necessita sobreviure, i si li paguen, ell s’uneix a tot. Les seves aventures de contrabandista per a Jabba el Hutt, un mafiós que viu en Tatooine, hoi acaben tancant en una llosa de carbonita a l’Episodi V, The Empire Strikes Back (L’imperi contraataca, 1980), situació de la qual és rescatat pels seus amics a l’Episodi VI. Com veiem, no totes les seves peripècies surten bé, i, encara que li encanta veure’s a si mateix com un home astut capaç de sortir de qualsevol problema utilitzant els seus arts per a l’engany (cosa que és veritat), en el fons es preocupa pels seus éssers estimats i s’uneix a l’Aliança Rebel perquè sap que allí té una missió que val la pena complir. A A New Hope, Han se’n va quan creu que el seu interès pràctic en l’aventura ja ha acabat, però torna per a ajudar en l’atac a l’Estrella de la Mort. Han creu estar per damunt (o millor dit, al marge) de la llei, però en realitat té un codi moral que el porta a involucrar-se en les causes que ell considera justes, no només beneficioses per als seus interessos particulars.

Per la seva part, a Leia Organa la coneixem com la Princesa del planeta Alderaan, líder de la Rebel·lió contra l’Imperi feixista liderat per l’Emperador Palpatine i el seu lloctinent Darth Vader. El fet que ostenti el títol de Princesa ens indica la relació de la saga amb les clàssiques històries de fantasia que comentàvem abans en relació al “viatge de l’heroi”. Leia va ser adoptada per la família Organa després de la caiguda de la República Galàctica, i va arribar a ser Princesa sense saber que la seva mare biològica, Padmé Amidala, també va ser d’adolescent “Reina electa” en el seu planeta natal de Naboo (el qual és governat per un règim de monarquia electiva), i més tard senadora. Gràcies als sacrificis i esforços de l’Aliança Rebel, l’Imperi cau. No obstant això, a l’Episodi VII, The Force Awakens (El despertar de la Força, 2015), descobrim que, unes tres dècades més tard, Leia és ara la General Organa i continua sent líder d’una organització paramilitar, en aquest cas la Resistència.

La Resistència lluita contra la Primera Ordre, un grup amb la finalitat de fer ressorgir l’Imperi Galàctic. Ben Solo, el fill de Leia i Han, té com a objectiu seguir els passos del seu avi. Abandona el seu entrenament com Jedi a càrrec del seu oncle Luke i arriba fins a matar al seu propi pare. Luke se sent culpable de la caiguda de Ben, que es fa diure Kylo Ren, al Costat Fosc. Per això es retira a l’exili fins que Rey, protagonista de la nova trilogia, ho busca perquè l’entreni com Jedi i decideix que és el moment d’enfrontar-se a la Primera Ordre, la qual cosa ho condueix a la seva “mort” o unió amb la Força. El personatge de Kylo Ren és prou interessant per a dedicar-li un capítol a part pel que reflecteix de l’actual moment cultural: si fos real, els mitjans de comunicació de masses ho dirien “nostàlgic” d’èpoques passades, quan en realitat el que busca és el ressorgiment d’un projecte feixista.

Per acabar amb aquest breu repàs a un concepte tan ampli com és el de “relacions de poder” utilitzant als principals personatges de la saga, m’agradaria destacar una subtrama de The Last Jedi, en el qual els membres de la Resistència Finn i Rose Tico se’n van de missió a Canto Bight durant la Guerra Primera Ordre–Resistència buscant trobar al Mestre Descodificador per a ajudar-los a infiltrar-se en el Supremacy, base de la Primera Ordre, i salvar a la flota de la Resistència. Canto Bight és la ciutat capital del planeta Cantonica, plena de casinos, luxe, menyspreu a tots els éssers que no pertanyin a les elits riques i negocis il·legals. El fet que Finn, repudiat per ser un Storm Trooper desertor de la Primera Ordre, i Rose, que treballava com a personal de manteniment de naus i busca venjar la mort de la seva germana, també agent de la Resistència, escapin d’allí alliberant de pas a uns fathiers, animals tancats en estables i que són explotats per als capritxos de Canto Bight, és probablement l’escena que fins al moment més desafia l’statu quo intern reflectit en la saga. I a la persona que escriu, a títol personal, li va encantar.

Sofía Lorenzo González

Star Wars i la ideologia, Episodi I: religió i espiritualitat.