Quan pensem a començar la universitat ens imaginem fer noves amistats amb persones afins als nostres gustos, estudiar per fi allò que ens agrada i ens emociona. Pensem que tota persona tindrà opció a una beca, que podrem fer pràctiques a una empresa que ens valori i ens obri portes, i que la carrera està planificada per tal que els treballs que ens donen els professors no ens desbordin. Pensem que si patim alguna discriminació, la universitat tindrà un protocol específic i eficaç a seguir, i que si escollim una assignatura amb un idioma determinat, el professor se cenyirà a aquest.
La realitat és que la universitat no és com la imaginàvem, i la pandèmia ha agreujat una situació que de per si era precària. Portem 198 dies (11 de maig) de confinament on un 30,3% dels joves hem patit trastorns d’ansietat, on molts estudiants ens hem quedat sense feina i on ens hem vist amb la possibilitat de no poder pagar la matrícula; els estudiants ens hem trobat fent classes online en entorns que no són adequats per concentrar-se; els professors ens han desbordat amb treballs, sense voler comprendre les situacions personals que els estudiants encara patim; ens hem trobat completament aïllats dels amics i companys, tant en l’àmbit acadèmic com social, la qual cosa ens ha perjudicat psicològicament i acadèmicament.
Des de Fem-la Pública, volem impulsar una Estratègia Integral de Salut Mental pels estudiants, de manera que tots els estudiants tinguin accés a acompanyament psicològic gratuït i a l’adaptació i flexibilització dels terminis d’entregues i d’exàmens. Volem establir les beques salari i la garantia de pràctiques remunerades, la capacitat de conciliació horària i la materialització de tots els 5 punts del Compromís contra la crisi educativa. És fonamental que l’avaluació i la docència universitàries siguin sempre a favor de la formació de l’estudiant amb un model d’avaluació continuada real, blindant en tots els casos el dret a l’avaluació única i assegurant que la càrrega de feina de les assignatures s’adeqüi al seu nombre de crèdits.
Creiem essencial el retorn a la universitat presencial, sempre garantint la modalitat virtual per als estudiants que no puguin assistir-hi. Volem una universitat que prioritzi la igualtat, siguis dona, persona racialitzada, del col·lectiu LGTBIA, amb discapacitat o necessitats especials, tot instaurant protocols eficaços i de qualitat. Volem una universitat que vagi més enllà dels estudis, impulsant la Festa Major de la UB, però també amb l’organització d’esdeveniments d’oci alternatiu a les Facultats i amb la creació de comissions de cultura arreu. Volem que es protegeixi la llengua catalana tenint l’opció d’estudiar plenament en la nostra llengua, potenciant la divulgació de coneixement acadèmic en català, com també premiar els Treballs de Fi de Grau, els Treballs de Fi de Màster i les tesis doctorals en el nostre idioma. Volem una universitat més sostenible que lluiti per protegir el món en què haurem de viure.
El pròxim 18 de maig, a la Universitat de Barcelona, celebrem les eleccions a representants dels i les estudiants al Claustre Universitari, les juntes de facultat i els consells d’estudis. Perquè és el nostre dret, vota. Per tot això, vota Fem-la Pública.
Per més informació de la candidatura, podeu visitar la seva web de campanya: https://ninguenrere.cat/
Maria Garcia Querol i Cristina Pairet Pérez (Fem-la Pública)
Originalment publicat a Realitat.